Jak wybrać nazwę dla własnej firmy?
Nazwa pod jaką figuruje się w rejestrze CEIDG nazywana jest “firmą”. Firmą dla osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest jej imię i nazwisko.
Z tego względu nazwa Twojej firmy musi zawierać co najmniej Twoje imię i nazwisko. Do nazwy możesz jednak dodać inne, dowolne słowa, które mogą określać markę Twojej firmy lub profil Twojej działalności.
W CEIDG można również podać nazwę skróconą swojej firmy. Nie musi ona zawierać już Twojego imienia i nazwiska. Możesz się nią posługiwać, jednak musisz pamiętać, że na fakturach musi znaleźć się zawsze pełna nazwa Twojej działalności ?
Jak ma się nazwa firmy do tego co robię?
Ja otwierając JDG nazwałam swoją firmę “OneOffice Patrycja Oparczyk” – do imienia i nazwiska dodałam nazwę, która (moim zdaniem :P) mała sugerować moim klientom, że w jednym miejscu mogą otrzymać kilka różnych usług 🙂
Gdybym natomiast miała zajmować się tylko księgowością zapewne nazwałabym firmę “Usługi księgowe Patrycja Oparczyk”, ponieważ to od razu sugeruje przyszłym klientom, jakie usługi świadczę.
Tabliczka z taką nazwą od razu mogłaby przyciągnąć osoby, które szukają konkretnych usług. Jeżeli wykonuje się różne działalności dodanie ich wszystkich do nazwy tylko komplikuje sytuację – wyobraźcie sobie dyktowanie danych do faktury dla Pani z Biedronki? 🙂
Nazwy zastrzeżone
Nie wszystkie słowa, jakie mamy ochotę możemy dodać do nazwy swojej firmy. Występują nazwy zastrzeżone, jak np. towarzystwo ubezpieczeń czy bank, które mogą używać tylko podmioty, które świadczą usługi w tym zakresie.
Nie można także podszywać się pod innego przedsiębiorcę. Warto więc sprawdzić wcześniej w CEIDG i w KRS, czy ktoś już nie ma takiej nazwy, jaką masz wybraną. Chodzi oczywiście o nazwy własne, takie jak np. Prefiks, M@łpka czy inne. Dobrze jest się wyróżniać 🙂
Warto też sprawdzić :
- dostępność nazwy w Urzędzie Patentowym
albo w wyszukiwarce UE:
Koniecznie sprawdź, czy domena jest wolna
Jak już nazwa jest wstępnie wymyślona – koniecznie sprawdź dostępność domeny z daną nazwą w roli głównej, aby od razu ją wykupić. Obecnie większość firm ma swoje strony internetowe, a nawet jeżeli jeszcze jej nie planujesz, to zarezerwowany adres warto mieć.
Obecnie pierwszy rok wykupienia domeny w większości firm jest darmowy, także na początku można mieć własny adres strony internetowej bezkosztowo.
Liczy się kreatywność
Pamiętaj, że nazwa Twojej firmy, a nazwa marki jaką oferujesz to dwie różne rzeczy. Nie muszą mieć takiej samej nazwy. Tym bardziej, że pod jedną nazwą możesz używać kilku marek.
Moją marką jest Ustawa do poduszki i nie ma nic wspólnego z nazwą mojej firmy. Jest to odrębna gałąź firmy, jaką prowadzę poza usługami księgowymi. Dobrze jeżeli Twoja marka będzie łatwo zapadać innym w pamięć.
Liczy się kreatywność ! Pozdrawiam #kreatywnaksięgowa 🙂